نویسنده موضوع: ما خویش ندانستیم بیداریمان از خواب !!!  (دفعات بازدید: 5842 بار)

skayyal

  • Moderator
  • Newbie
  • *****
  • ارسال: 42
  • Karma: +0/-1
  • نام: سعید
  • نام خانوادگی: کیال
ما خویش ندانستیم بیداریمان از خواب !!!
« : نوامبر 04, 2012, 11:47:44 am »
ما خویش ندانستیم بیداریمان از خواب         گفتند که بیداریم گفتیم که بیداریم
تو راه مرا بسته من راه تو را بسته              امید به رهایی نیست وقتی همه دیواریم

همکاران محترم ، ایده های خود را در جهت ارتقا و رشد رفتار سازمانی در مدیریت فناوری اطلاعات برای اینجانب ارسال فرمایند .
از ارسال هرگونه پیشنهاد ، انتقاد سازنده استقبال می نمایم .
« آخرين ويرايش: نوامبر 04, 2012, 12:55:47 pm توسط skayyal »

ramezani

  • Hero Member
  • *****
  • ارسال: 2670
  • Karma: +16/-7
  • نام: مجتبی
  • نام خانوادگی: رمضانی
پاسخ : ما خویش ندانستیم بیداریمان از خواب !!!
« پاسخ #1 : دسامبر 30, 2012, 03:39:13 pm »
با سلام و احترام
یکی از راه کارهای عملی جهت ارتقای سازمان ، مدیریت دانش محور است . مدیریت دانش محور باعث بوجود آمدن  یک سازمان یادگیرنده است. سازمان های یادگیرنده موفق، به طور نظام مند و از لحاظ فناورانه، دانش را از طرق هر یک از  شش مرحله :1 - کسب 2- تولید 3- ذخیره 4- تحلیل و بررسی داده ها 5- انتقال و انتشار 6- کاربردر و اعتبار دهی ، هدایت می کنند.
شش عنصر دانش در یادگیری سازمانی، متوالی و مستقل از یکدیگر نیستند، بلکه در جریان و متعامل هستند .
این نوع مدیریت ، بوجود آورنده سازمانی یادگیرنده است و نه سازمانی که صرفا دنباله رو است .
در صورت تمایل به ادامه این مبحث مطالب جامع تر و کاربردی تری ارسال خواهم کرد . ( ضمنا میتونم انتقادات خودم رو هم بدون تعارف و جهت ارتقای سازمان بنویسم؟)

skayyal

  • Moderator
  • Newbie
  • *****
  • ارسال: 42
  • Karma: +0/-1
  • نام: سعید
  • نام خانوادگی: کیال
پاسخ : ما خویش ندانستیم بیداریمان از خواب !!!
« پاسخ #2 : دسامبر 31, 2012, 01:17:10 pm »
حتما هر نوع انتقاد را مطرح بفرمایید و راهکارهای اجرای آن را نیز به مشورت بگذارید .
ژآپنی ها برای مشتریان ناراضی به عنوان سرمایه های رایگان می نگرند . ما هر گونه انتقاد را استقبال می نماییم

ramezani

  • Hero Member
  • *****
  • ارسال: 2670
  • Karma: +16/-7
  • نام: مجتبی
  • نام خانوادگی: رمضانی
پاسخ : ما خویش ندانستیم بیداریمان از خواب !!!
« پاسخ #3 : دسامبر 31, 2012, 03:20:14 pm »
با سلام و احترام
برای ارتقا و رشد رفتار سازمانی عوامل زیادی دخیل هستند که تعدادی از آنها عبارتند از ایجاد انگیزه ، تعهد ، احساس مسئولیت ، هویت ( وفاداری )، انسجام و یکپارچگی ، نتیجه گرایی ، ارتباطات درون سازمانی و نوع آن ، فعالیت های کارگروهی و .. . امیدوارم بتوانیم در گام اول با بحث کردن در موارد و مثالهای عملی و کاربردی حول این موضوعات و ارائه راه کار های عملی به نتایج خوبی برسیم . امیدوارم با کمک هم بتوانیم بعد از بررسی این موضوعات راه کارهای نیل به سازمانی یاد گیرنده و دانش مدار را بررسی کنیم . دوستان گرامی در صورتی که در مورد موضوعات مطرح شده جهت ارتقا رفتار سازمانی نظری دارید ، لطفا عنوان کنید .

ramezani

  • Hero Member
  • *****
  • ارسال: 2670
  • Karma: +16/-7
  • نام: مجتبی
  • نام خانوادگی: رمضانی
انگیزش
« پاسخ #4 : دسامبر 31, 2012, 04:26:30 pm »
با سلام و احترام
موضوع مورد بحث انگیزش (یکی از موضوعات مطرح شده جهت ارتقا و رشد رفتار سازمانی):
انگیزش و ایجاد انگیزه بین افراد سازمان و کارکنان یکی از بهترین راه کارهای عملی در مورد مبحث اصلی ما است قبل از بحث در مورد انگیزه باید خطوط و موضوعات اصلی در مورد انگیزه را بررسی کنیم و بعد دریابیم که چگونه می توان ایجاد انگیزه ای هم سو با سازمان و با هدف تعالی سازمان داشته باشیم .
خطوط و موضوعات اصلی در مطالعات انگیزشی و تحلیل جنبه­های انگیزشی عبارت‌اند از:
1.     انگیزش، هم گرایش­های دوری و هم نزدیکی را شامل می­شود؛ یعنی انگیزش تنها شامل برانگیخته شدن نیست و برانگیخته نشدن را نیز دربر می­گیرد؛
2.     انگیزش یک فرایند پویاست نه ثابت که شامل مراحل چرخه­ای است؛
3.     انگیزش می­تواند خودگردان باشد (توسط نیروهای دورنی مثل کنجکاوی برانگیخته شود) یا به صورت محیطی (توسط نیروهای بیرونی مثل پول) کنترل شود؛
4.     نیرومندی انگیزه­ها در طول زمان تغییر یافته و بر جریان رفتار اثر می­گذارد. انسان­ها در هر لحظه معین چندین انگیزه را تجربه می­کنند که برخی از آن‌ها نیرومندتر از بقیه هستند؛
5.     انگیزه­ها حالت سلسله­ مراتبی دارند به­طوری که برخی از آن‌ها در خدمت مقاصد بنیادی بقاء هستند، حال آنکه انگیزه­های دیگر در خدمت اهداف بالاتری قرار دارند؛
6.     انگیزه­های انسانی می­توانند آشکار و یا غیرآشکار، توجیه­ شده یا توجیه­ نشده و هشیار یا ناهشیار باشند.
راهکارهای عملی که می توانند در ایجاد انگیزه تاثیر مثبت داشته باشند :
1- شفاف سازی شرح وظایف کارکنان ، تعیین میزان اختیارات ایشان در چارچوب وظایف محوله به ایشان و آگاه سازی افراد از چگونگی پاداشهای مادی و معنوی در ازای انجام وظایف توسط مدیرران سازمان
2- استفاده از شیوه های مختلف انگیزش برای برخورداری از محیطی پویا و شاداب
3- اهمیت دادن به جنبه های حرفه ای و تخصصی در مورد افراد و کارکنان
4- آموزش مداوم بر اساس شایستگی ، علاقه و نیاز پرسنل
5- با هم تاکید میکنم آموزش مدارم بر اساس نیاز ، علاقه و شایستگی و حرفه کارکنان ( اینکه ما برای آموزش یک مبحث آموزشی در حیطه IT فقط چند نفر را آموزش دهیم ، با گزینش یا غیر گزینش ، یا با نظر فرد خاص ، آموزش ما هیچ تاثیری برای سازمان نخواهد داشت . آموزش و یاد گیری هزینه نیست  بلکه سرمایه گذاری بلند مدت است
6- راه اندازی واحد آموزش فعال در سطح سازمان ( ما باید در اداره آمار و فناوری اطلاعات واحد آموزش و رابط آموزش قوی داشته باشیم تا نیاز سنجی های آموزشی سالیانه را انجام و برنامه آموزشی سالیانه را در اختیار پرسنل قرار دهد تا پرسنل با توجه به علاقه و نیاز در هر کدام از کلاسها یا دوره های آموزشی شرکت کنند خارج از پست فعلی کاری و نوع فعالیت چون همه پرسنل عضو اداره آمار و فناوری اطلاعات و در جایگاه بالاتر عضو سازمان بزرگتری با عنوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی قم و بالاتر وزارت بهداشت هستند . پس یادگیری یک عضو سرمایه گذاری بلند مدت است و نه هزینه .
7- برگزاری جلسات هماهنگی بیشتر بین کلیه کارکنان در تمامی رده ها ، خصوصا جلسات همزمان و هماهنگی بین رابطان IT ، HIS ف و رابطین آمار سه گروهی که در حیطه فناوری اطلاعات همکاری فشرده دارند و به عنوان لازم و ملزوم هم محسوب می شوند . اینگونه جلسات برگزار می شود اما کم است
8- ایجاد هماهنگی بین پرسنل و الگو سازی درست در رفتار و ارتباطات پرسنل
اگر به بحث در این باره علاقه ای دارید لطفا با نظرات سازنده خود من را مساعدت نمایید .

ramezani

  • Hero Member
  • *****
  • ارسال: 2670
  • Karma: +16/-7
  • نام: مجتبی
  • نام خانوادگی: رمضانی
پاسخ : ما خویش ندانستیم بیداریمان از خواب !!!
« پاسخ #5 : ژانویه 02, 2013, 07:01:10 pm »
با سلام و احترام
موضوع بحث این مطلب : تقویت تعهد در کارمندان سازمان و انگیزش آنها جهت بالا رفتن تعهد سازمانی ایشان
یک کارمند متعهد برای سازمان، فوق العاده ارزشمند است. او می تواند با احساس مسئولیت و انجام به موقع کارها، در افزایش تولید و ایجاد بهره وری موثر باشد .
بنابراین مدیران می توانند با برآورده کردن نیازهای اساسی کارکنان، برقراری اعتماد متقابل و ایجاد یک فرهنگ تشویق آمیز، کارکنان را نسبت به سازمان متعهد کنند و بدانند که تا زمانی که نیازهای مادی و معنوی کارکنان برآورده نشود آنها هرگز به طور کامل نسبت به سازمان احساس تعهد نخواهند کرد.
یکی از موثرترین راههای حفظ تعهد در کارکنان و نگه داشتن آنها در سازمان، غنی سازی شغلی و افزایش انگیزه در آنان است.
قدردانی از افراد به خاطر عملکرد برترشان، انگیزه ای است که در حفظ تعهد کارکنان و ایجاد رضایت شغلی در آنان بسیار موثر است. لازم به توضیح است که هرگز ارزش و تاثیر عمیق استفاده از اصطلاحات ساده “متشکرم“، “دستتان درد نکند” در مقابل انجام کارهای ساده را دست کم نگیرید، زیرا این کارها سبب ایجاد تعهد در کارکنان و به دنبال آن افزایش فعالیت وبهره وری در آنها می شود.
استفاده از محرک های مالی مانند افزایش حقوق و مزایا، پرداختهای موردی تشویقی و غیره برای عملکردهای استثنایی و دارای بهره وری بالا از نظر حفظ تعهد کارکنان حائز اهمیت است.
فعالیتهای تیمی ، تقویت اعتماد به نفس ، تشویق و تقویت خلاقیت و ... می توانند در رشد این مهم موثر باشند .
این خلاصه ای بود از نظر من درباره تعهد سازمانی ، بحث کردن در باره این موضوع بسیار شیرین و زمان بر است و اینجانب برای اینکه بحث به درازا نکشد خلاصه ای را در این متن آورده ام . در صورتی که دوستان مایل به مطالعه و بحث بیشتر در حیطه این موضوع را داشته باشند می توانند نظرات و یافته های دیگر من را در فایل پیوست که 42 صفحه است ، مطالعه کنند .

ramezani

  • Hero Member
  • *****
  • ارسال: 2670
  • Karma: +16/-7
  • نام: مجتبی
  • نام خانوادگی: رمضانی
پاسخ : ما خویش ندانستیم بیداریمان از خواب !!!
« پاسخ #6 : ژانویه 07, 2013, 12:36:51 pm »
با سلام و احترام
موضوع بحث این مطلب : احساس مسئولیت
این موضوع را میتوان از دو جنبه مافوق و کارمند بررسی کرد که بیشترین تاثیر در بالا بردن این آیتم از طرف کارمند و مابقی از جانب مافوق و مدیر بوجود می آید .
احساس مسئولیت و مسئولیت‌پذیری، درختی است که زمینه آن شناخت است. با کسب شناختی عمیق و صحیح از خود، جهان اطراف، گذشته، حال، و آینده، این احساس در وجود انسان شکل گرفته و رشد می‌کند. سرتو (1989) مسئوليت پذيری را يک الزام و تعهد درونی از سوی فرد برای انجام مطلوب همۀ فعاليت هايی که بر عهدۀ او گذاشته شده است، تعريف می کند و معتقد است که مسئوليت پذيری از درون فرد سرچشمه می گيرد . بنابراین برای ایجاد و افزایش روحیه مسئولیت‌پذیری، شناخت و توجه به مسایل زیر ضروری است:
الف: باید حقیقت خود و متفاوت بودن انسان را با دیگر موجودات جهان را شناخت. باید به این حقیقت واقف گردید که هدف از خلقت انسان، آن نیست که همچون حیوانات بچرد و بخورد و تمام همت او کسب لذت‌های مادی و زمینی باشد. او باید بداند که در ارتباط با خود، خدا و انسان‌های دیگر مسئولیت دارد. و برای تأمین نیازهای عالی خود، باید در ارتباط با دیگران باشد و این شناخت و توجه به آن، به وی احساس مسئولیت می‌دهد.
ب: باید به این نکته توجه کنیم که چه امکانات و هزینه‌های مادی و انسانی فراوانی برای هر یک از ما صرف شده است تا به این درجه از رشد جسمانی، علمی، معنوی و... رسیده‌ایم. به عبارت دیگر، توجه به حقوقی که دیگران(والدین، خانواده، جامعه و...) نسبت به ما دارند تأثیر بسزایی در ایجاد و افزایش روحیه مسئولیت‌پذیری و تعهد در انسان دارد.
ج: روشن بودن هدف زندگی و تلاش‌های علمی و غیر علمی برای فرد، در زمینه احساس مسئولیت و تعهد، حرکت آفرین است، زیرا کسی که هدف مشخصی از فعالیت‌های مختلف خود ندارد چندان انگیزه‌ای برای تلاش و کوشش نخواهد داشت.
د: از اموری که در افزایش حس مسئولیت‌پذیری انسان بسیار مؤثر است توجه به این نکته است که جهان در این دنیای کنونی خلاصه نمی‌شود و انسان‌ها در دنیایی ورای این عالم حاضر می‌شوند و باید پاسخگوی رفتارها و اعمال خود باشند. توجه به عالم آخرت و پاداش‌ها و عذاب‌های اخروی انسان با به حرکت و تلاش وا می‌دارد و او را به انجام وظایف و مسئولیت‌ها در قبال خود و دیگران سوق می‌دهد.
ه: آگاهی از وظایف و مسئولیت‌ها در قبال خود و دیگران نیز در افزایش حس مسئولیت‌پذیری انسان، بسیار مؤثر است. گاه انسان علی‌رغم برخورداری از روحیه مسئولیت‌پذیری، به دلیل آن که وظیفه خود را در قبال والدین، همسر و فرزندان، و جامعه نمی‌داند در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کند.
با توجه به موارد فوق مدیران می توانند با استفاده از اختیارات خود اقداماتی از قبیل بالا بردن انگیزه کارمند ، تفویض اختیار به کارمندان ( در عین نظارت بر عملکرد مثبت آنان ) به شرط حفظ ارکان تفویض اختیار ، پاداش و در مواقع لزوم جریمه و تعریف شرح وظایف این مهم را محقق سازند .
از طرفی کارمندان با بکار بستن موارد زیر می توانند حس مسئولیت پذیری را در خود ارتقا دهند :
 1. از اشتباه کردن نهراسيد
 2. به خاطر داشته باشيد که مسئول بودن به معنی پيروی کورکورانه از ديگران نيست
 3 . از برنامه ريزی غافل نشويد.
 4.تلاش کنيد که احساس قدرت را در خود افزايش دهيد
 5.ثبات قدم داشته باشد
 6.برای برنامه ريزی به ديگران کمک کنيد
7.سعی کنيد مطلبی کسل کننده اما مفيد را بياموزيد
 8. تعريف دقيقی از مسئوليت پذيری داشته باشيد
در صورت علاقه برای مطالعه بیشتر در مورد 8 راهکار ارائه شده جهت افزایش حس مسئولیت می توانید فایل پیوست را مطالعه نمایید .
( لطفا پیشنهادات خود را در مورد موضوعات و محتوای موضوعات ارائه شده عنوان نمایید و من را در این مورد بیشتر راهنمایی کنید )
 

ramezani

  • Hero Member
  • *****
  • ارسال: 2670
  • Karma: +16/-7
  • نام: مجتبی
  • نام خانوادگی: رمضانی
پاسخ : ما خویش ندانستیم بیداریمان از خواب !!!
« پاسخ #7 : ژانویه 14, 2013, 10:55:47 am »
با سلام و احترام
موضوع بعدی که در مورد آن می توانیم بحث کنیم ارتباطات درون سازمانی هستند
این ارتباطاتبرطرف کننده نیازهای روز افزون سازمان است و نتایج محسوسی در این زمینه‌ها دارد:

•فرصت دادن به هرفرد برای بهبود عملکرد

•شناخت کلیه ابزارهای آموزشی دردسترس

•تعیین مناسب ترین ابزارهای ارتباطی جهت رسیدن به هدف

•راههای مناسب آموزش برای هر فرد

•ارتباطات شایسته در برابر سطوح مختلف درک مخاطبان

•تسهیل آموزش
راه کارهای ذیل جهت تقویت این مقوله پیشنهاد می شود :
 
1- باید نوعی‌ نظم‌ وجود داشته‌ باشد چون‌ نتیجه‌ بی‌نظمی، نداشتن‌ ثمر و عایدی‌ است.‌ اما بهای‌ نظم‌ نباید نابود کردن‌ آزادی‌ خلاق‌ (نوآوری) باشد زیرا نظم‌ به‌ کارایی‌ و آزادی‌ خلاقیت‌ به‌ مکاشفه‌ و نوآوری‌ می‌انجامد.

2- دادن‌ اختیار و مسئولیت‌ و پاسخگویی‌ به‌ اندازه‌ مسئولیت.

3- موفقیت‌ یک‌ واحد از سازمان‌ باید به‌ آزادی‌ بیشتر و دامنه‌ مالی‌ وسیع‌تر آن‌ بی‌انجامد. درصورتی‌ که‌ عدم‌ توفیق‌ (زیان‌ عملکرد) به‌ محدودیت‌ و کاهش‌ عملکرد منجر نگردد.

4- انگیزش، مدیر که‌ در راس‌ قرار دارد مشکل‌ انگیزش‌ ندارد‌ و هرچه‌ به‌ سمت‌ پایین‌تر حرکت‌ کنیم‌ انگیزش‌ مطرح‌ شده‌ و حاد می‌گردد. تنها مزدی‌ که‌ کارمند می‌گیرد انگیزه‌ کار نیست‌ و کافی‌ هم‌ نیست.

5- نباید دستورات‌ از بالا به‌ کاهش‌ آزادی‌ و خلاقیت‌ در رده‌های‌ پایین‌ منجر شود (رده‌های‌ پایین‌ امکان‌ ارائه‌ نظر و حتی‌ نقد و رد دستورات‌ را داشته‌ باشند.)

skayyal

  • Moderator
  • Newbie
  • *****
  • ارسال: 42
  • Karma: +0/-1
  • نام: سعید
  • نام خانوادگی: کیال
پاسخ : ما خویش ندانستیم بیداریمان از خواب !!!
« پاسخ #8 : نوامبر 26, 2013, 07:14:44 pm »
به هر عابری سلام کنیم

عشق را وارد كلام كنيم
تا به هر عابري سلام كنيم

و به هر چهره اي تبسم داشت
ما به آن چهره احترام كنيم

هركجا اهل مهر پيدا شد
ما در اطرافش ازدحام كنيم

چشم ما چون به سروسبز افتاد
بهرتعظيم او قيام كنيم

گل و زنبور، دست به دست دهند
تا كه شهد جهان به كام كنيم
اين عجايب مدام دركارند
تا كه ما شادي مُدام كنيم

شُهره زنبور گشته است به نيش
ما ازو رفع اتهام كنيم

علفي هرزه نيست در عالم
ما ندانيم و هرزه نام كنيم

زندگي در سلام و پاسخ اوست
عمر را صرف اين پيام كنيم

«سالكا» اين مجال اندك را
نكند صرف انتقام كنيم
در عمل بايد عشق ورزيدن
گفتگو را بيا تمام كنيم

عابري شايد عاشقي باشد
پس به هر عابري سلام كنيم.

skayyal

  • Moderator
  • Newbie
  • *****
  • ارسال: 42
  • Karma: +0/-1
  • نام: سعید
  • نام خانوادگی: کیال
پاسخ : ما خویش ندانستیم بیداریمان از خواب !!!
« پاسخ #9 : نوامبر 26, 2013, 08:34:32 pm »
همه شب نماز خواندن،همه روز روزه رفتن
همه ساله از پـــی حــج سفر حجاز کردن

زمدینه تا به کعبه سر وپا برهنه رفتن
دو لب از برای لبیک به گفته باز کردن

شب جمعه ها نخفتن، به خدای راز گفتن
ز وجود بــــی نـیـازش طلــب نیـــاز کــردن

به مساجد و معابد همه اعتکاف کردن
ز ملاهی و مناهی هـــمه احتراز کردن

به حضور قلب ذکر خفی و جلی گرفتن
طلـــب گشـــایش کـار ز کـارســاز کردن

پــــی طاعـــت الـهـی به زمین جبین نهادن
گه و گه به آسمان ها سر خود فراز کردن

به مبانی طریقت به خلوص راه رفتن
ز مبــادی حقیقت گـذر از مجاز کردن

به خدا قسم که هرگز ثمرش چنین نباشد
که دل شکسته ای را به سرور شاد کردن

به خدا قسم که کس را ثمر آنقدر نبخشد
کــــه بـــه روی ناامیدی در بسته باز کردن